Optimizacija troškova

Kada smo završili imovinsku kartu i postali svesni onoga što posedujemo, onoga što smo stvorili, treba da razmislimo o navikama, stilu života kakav imamo i koliko je on zaslužan ili poguban za stvaranje dodatne vrednosti, kapitala i zaostavštine.

Jedna od prvih osobina koje treba da preispitamo je karakter trošenja, kako se u ovom momentu odnosimo prema novcu. I to se vrlo lako spozna odgovorom na pitanje da li kupujete stihijski ili po unapred određenom spisku potrebnih stvari.

Tu se delimo u dve kategorije. Oni koji uđu u radnju bez razmišljanja unapred i kupuju “po sećanju” i ono što im je u vidokrugu. Time se često dolazi u situaciju da bar 20% vrednosti računa bude nešto što nam nije neophodno ni bitno, nego smo u trenutku dok smo u radnji, poželeli da kupimo.

Planirani odlazak u radnju

Druga, racionalna kategorija ljudi je da planira momenat odlaska u radnju. Unapred pregleda sve pregrade po kuhinji, ako pričamo o dnevnoj nabavci hrane, ustanovi šta fali, zapiše to i ode u nabavku samo po potrebne artikle.

Sledeće je izbor objekta u kome se snabdevamo. Da li je to nama najbliža radnja iz komšiluka, najčešće sa nešto povišenim cenama, ili se “velike kupovine” obavljaju u hipermarketima jednom ili dva puta mesečno, gde je izbor veći i cene niže.

Dodatni korak je, ako već imamo ustaljeno mesto kupovine, da pratimo specifične akcije i popuste upravo tog lanca maloprodaja i da u skladu sa tim uhvatimo korak nabavke kada su cene najpovoljnije za nas. Ovde smo počeli sa pominjanjem osnovnih artikala, ali može vrlo lako da se primeni i na odeću i obuću, tehniku, nameštaj i slično.

Ako već pričamo o tehnici, osim cene, bitna je i kategorija uređaja. Kupovina uređaja visoke energetske efikasnosti garantuje da ćemo dugoročno uštedeti i na računima za struju.

Skupljanje bodova

Još jedan način organizovane kupovine je skupljanje bodova, gde u nekom narednom momentu, zbog kolektivnih kupovina (koje bi se svakako desile) se ostvaruje dodatni popust ili umanjenje iznosa računa. Mnoge maloprodaje imaju uspostavljen ovaj sistem, čime se podstiče vernost kupaca upravo njihovom lancu, uvode se lojalti kartice, a postoje i međunarodne lojalti kartice, nezavisne od konkretne radnje.

I poslednja kategorija, ali možda i sa najvećim potencijalom i u porastu je online kupovina, da li preko sajtova sa popustima ili direktno od prodavca samo u digitalnom sistemu. Najveći broj online kupovina podstiče se smanjenjem cene osnovnog proizvoda.

Biznis Bukvar Finansije: Lekcija 19

Nauči - Zaradi - Uloži - Umnoži!