Učenje o novcu u školama

Pohvalno je što su pojedine škole u Srbiji uvele osnove preduzetništva, gde deca stiču osnovna znanja o stvaranju vrednosti. Organizuju se časovi gde se prave ručni radovi koji se zatim prodaju na školskom bazaru. Svi izrađeni predmeti se izlože i zabavno je videti kako se deca trude da prodaju artikle. Time uče o osnovnim mehanizmima funkcionisanja novca, kreiranju nove vrednosti koju je neko spreman da plati.

Nažalost, ako ćemo iskreno, većina nas tokom školovanja ne stiče gotovo nikakvo iskustvo o finansijama. Ne učimo o vrednosti novca, kako se štedi, kako se planiraju troškovi. Da ne pominjemo napredne opcije pokretanja, finansiranja i vođenja biznisa, razumevanja i ulaganja u investicione fondove i na berzi. Sve ovo zahteva lični angažman, mnogo učenja i iskustva.

Situacija u svetu

Ništa bolja situacija nije ni u svetu. Nedavno istraživanje je pokazalo da je samo 13% Amerikanaca steklo neko znanje o finansijama, dok se 87% ispitanika slaže da je neophodno da se finansijska pismenost uči što ranije u školama.

Ali, kako bi mogla da izgleda ta edukacija, šta je to što bi deca najmlađeg uzrasta, a zatim i tinejdžeri mogla da uče o novcu?

Svakako nije zgoreg da se deci objasni način funkcionisanja novca, kako je novac nastao i evoluirao. Nekad je sve to bilo jednostavnije. Ljudi su menjali robu koju su imali za robu koja im je trebala. Novac je kasnije uveden kao univerzalno sredstvo vrednovanja stvari i plaćanja. Ali, moderno vreme je donelo mnoge načine prisustva novca i instrumenata koji nisu baš opipljivi niti lako razumljivi, kao što su finansijski derivati, indeksi, valutni parovi… Da bismo zaradili novac, moramo da ga upoznamo.

Razumevanje toka novca je sledeće. Kako zarađujemo, kako se stvara dodatna vrednost, odakle nam potiče novac i gde trošimo, kakav je odnos imovine i obaveza, prosto rečeno “ulaz-izlaz” za svakog pojedinca ili porodicu.

Kako novac funkcioniše

Od uskog pogleda na novac, u smislu ličnih finansija, prelazimo na širu sliku – kako novac funkcioniše u poslu i u svetu, šta su dobre prilike za investiranje. Novca ne manjka u svetu, iako može tako da se čini. Novca ima u izobilju i dostupan je na razne načine, u fizičkom i virtuelnom obliku. A ne nedostaje ni dobrih prilika za investiranje, samo mi nismo znali za njih.

Upoznajte sebe i vaše relacije sa novcem, gde ste najjači? Da li kreiranjem nove vrednosti kroz privatan biznis, upravljanjem nekretninama, investiranjem u hartije od vrednosti, robu ili valute.

Naši naslednici treba takođe naizmenično da nauče o momentima kada treba da budu fokusirani na sticanje specifičnih znanja iz pojedine oblasti zbog maksimizacije profita, ali i diverzifikaciji izvora prihoda. Specifična znanja stiču se učenjem, ali najviše praksom. Ta praksa podrazumeva i mogućnost da se načine greške. I to je sasvim normalno i očekivano. Greške nisu ništa drugo, nego saznavanje načina kako nešto ne funkcioniše.

Krediti i dug su druga strana medalje. Kredit je dobar ako nam služi za stvaranje nove vrednosti, a nije dobar ako njime pokrivamo dugove ili redovne obaveze.

Biznis Bukvar Finansije: Lekcija 08

Nauči - Zaradi - Uloži - Umnoži!